lucija mrzljak oscar

“Eeva” Lucije Mrzljak među 15 filmova na kratkoj listi za nagradu Oscar

Među 15 filmova na tzv. shortlisti za nagradu Oscar u kategoriji kratkometražnih animiranih filmova, ove godine i Hrvatska ima svoju predstavnicu. Riječ je o filmu Eeva autorskog dvojca Lucije Mrzljak i Mortena Tšinakova. Film su zajednički radili hrvatska Jadranska animacija i estonski Eesti Joonisfilm. Kako je film nastao, u kakvom je stanju svijet animacije i još mnogo toga, rekla nam je upravo Lucija Mrzljak.

Spoj Estonije i Hrvatske

eeva hrvatski film Oscar
  • Povod ovom razgovoru je, naravno, uspjeh vašeg filma Eeva koji se našao na tzv. „shortlisti“ za Oscara. No, vratimo se ipak malo unazad. Ovo je vaš treći film kojeg radite u suradnji sa Mortenom Tšinakovim. Kako je do te suradnje došlo?

Morten i ja smo zajedno studirali na Estonskoj Likovnoj Akademiji u Tallinnu, kod poznatog redatelja Priita Pärna. Nakon studija smo često surađivali i ubrzo shvatili da imamo neki zajednički jezik i razvili neku vrstu kreativno-radne dinamike koja funkcionira vrlo dobro.

  • Živite i radite u Estoniji. Kako je spoj ovih dviju kultura utjecao na Vaše filmove?

Početak mog studija bio je na Odsjeku za animirani film i nove medije na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti gdje je na mene ostavila veliki utjecaj zagrebačka škola animiranog filma i zanimljiva scena eksperimentalnog filma. Estonija također ima jaku filmsku kulturu. Teško je reći u kojem omjeru, ali sigurna sam da je izloženost tim dvjema kulturama itekako utjecala na moj rad i način kreativnog razmišljanja. Rekla bih da Hrvatska i Estonija dijele sličnu povijest istočno-europskih zemalja koje su bile pod komunizmom do 90-ih i također sličan smisao za humor. Ipak, Estonija po mentalitetu teži Skandinaviji, a jug ima svoj temperament. I jedna i druga strana mi imaju svoj posebni šarm.

  • Film Eeva ste započeli još oko početka pandemije. Je li to dugo razdoblje koronavirusa ikako utjecalo na vizualni identitet filma i sam scenarij ili je utjecalo samo na prolongiranje njegovog izlaska?

Scenarij i pripreme za film počele su još prije nego što je zavladala pandemija i mislim da nije imala utjecaj na priču ili vizualni stil. Definitivno nam je to vrijeme općeg zatišja dalo priliku da se koncentrirano posvetimo ovom projektu. Na neki način nam je taj film davao svakodnevne pozitivne izazove koji su nam pomogli da lakše prođemo to vrijeme neizvjesnosti. Zapravo, lockdown nam je usporio i produžio vrijeme produkcije jer smo radili na daljinu sa cijelim filmskim timom, bili smo primorani komunicirati preko interneta.

Film inspiriran snom

eeva hrvatski film Oscar
  • Film govori o udovici koja prolazi kroz više faza tugovanja. Što vas je inspiriralo i vezalo za ovu temu?

Za vrijeme produkcije našeg prošlog filma Roda (The Stork, 2020), moj suradnik Morten Tšinakov mi je ispričao kako je sanjao san u kojem je vidio scenu udovice koja stoji pored lijesa svog muža i na njemu stoji djetlić koji utipkava kljunom Morseov kod. Taj prizor nam se činio kao jako zanimljiva scena i otvorio je pitanje tko bi mogla biti ta žena, i tako smo oko te scene sagradili priču. Ovo je samo jedan primjer kako ideje dolaze iz misterioznih smjerova i o nama ovisi hoćemo li prepoznati i iskoristiti potencijal za dobru priču.

Eeva je za mene metaforična reprezentacija bilo koje žene koja prolazi kroz neko kompleksno emocionalno putovanje. U filmu izbliza pratimo jedan dan u Evinom životu. Zapravo pratimo njen subjektivni pogled na svijet i čak zavirujemo u njene snove koji otkrivaju neke uznemirujuće tajne. Ipak, to je film koji je otvoren za interpretaciju i ne daje odgovore već otvara pitanja. To je priča koju je nemoguće racionalno objasniti, nego im se može prići samo na metaforički način. Animacija je odličan medij za takve priče.

  • Kada je film počeo izlaziti na festivalima, je li cilj i u jednom trenutku bio pokušati dospjeti na listu filmova koji se razmatraju za Oscara ili je to nešto o čemu niste ni razmišljali?

Kad napraviš film, nikad ne znaš što će se s njim zapravo dogoditi i kako će rezonirati među publikom. Film je bio premijerno prikazan na Berlinale Shorts i do sada je sudjelovao na više od 100 filmskih festivala. Ali iskreno, nismo se uopće nadali tome da će ući u kratku listu za Oscara jer to se zaista rijetko događa.

Kratak život kratkometražnih filmova

lucija mrzljak oscar
  • Kratkometražni filmovi, nažalost, često se previđaju u javnosti i teško im je izboriti mjesto na mainstream sceni pored dugometražnih filmova. Koliko je stoga teško održati kratkometražni film na životu nakon što prođe kroz razne festivale? Dugometražni se uvijek mogu osloniti na TV i streaming. Gdje su kratkometražni filmovi dostupni?

Na žalost, vidljivost kratkometražnih filmova dosta je mala. Naravno, najdostupniji su na filmskim festivalima, i festivalski život filma traje otprilike dvije godine. To je šteta jer u toj malenoj niši ima stvarno divnih i genijalnih filmova koji ne uspiju biti dovoljno viđeni.

  • Hoće li Eeva biti u skorije vrijeme dostupna na vašem Vimeo kanalu?

Da, bit će za par mjeseci kad završi festivalsku turneju.

  • Kada govorimo o kratkometražnim filmovima, postoje li određeni naslovi koji su vas inspirirali ili koje bi jednostavno svaki ljubitelj filma trebao pogledati?

Posebno mi se sviđaju filmovi koje je u posljednjih par godina producirao portugalski BAP studio. Na primjer Purple Boy (Alexandre Siquieira), Garbage Man (Laura Gonçalves). Također japanski filmovi Koji Yamamure i Atsushija Wade. Iz Estonije Sierra Sandera Joona, Life with Herman H. Rott od Chintis Lundgren, i također, poneki klasik legendarnog estonskog redatelja Priita Pärna.

Planovi za budućnost

lucija mrzljak oscar
  • Hrvatska filmska industrija nekada je bila najpoznatija upravo po svojoj animaciji. Gledano u kontekstu međunarodnih nagrada, pa tako i Oscara, smatrate li kako budućnost hrvatskog filma dobrim dijelom leži upravo na animaciji?

Zagrebačka škola animiranog filma definitivno je ostavila veliki trag u povijesti naše kulture i zacrtala Hrvatsku na svjetskoj karti animacije. Velikim dijelom je tu i Zagrebački festival Animafest koji već desetljećima svake godine postaje meka za profesionalce i ljubitelje animacije iz cijelog svijeta. Teško je reći što će nam budućnost donijeti, ali svakako imamo dobre temelje, mnoge talentirane autore/ice i veliki potencijal za razvijanje animiranog filma u Hrvatskoj.

  • Radite li već na nekom novom filmu ili možda uskoro planirate početak snimanja nečeg novog?

Trenutno pišem novi scenarij i uskoro putujem u Francusku na umjetničku rezidenciju Abbaye de Fontevraud gdje ću raditi na pripremi filma. Ovaj projekt ću sama režirati, ali vidjet ćemo, možda će Morten sudjelovati u ovom projektu također. Ali bit će definitivno ponovno koprodukcija između Hrvatske i Estonije.

Četiri brzopotezna pitanja

  • Strani film koji bi svatko barem jednom trebao pogledati:

Mirror, Andrei Tarkovsky

  • Domaći film koji bi svatko barem jednom trebao pogledati:

Dnevnik Diane Budisavljević

  • Strana serija koju bi svatko barem jednom trebao pogledati:

Dekalog

  • Domaća serija koju bi svatko barem jednom trebao pogledati:

Smogovci

Za još filmskih vijesti, klikni ovdje!

+ ranije objave

Filmofil i ljubitelj stripova od malih nogu. Novinar s višegodišnjim iskustvom, voditelj emisije A sada film na Radiju Delta Metković te autor znanstvenih radova o pop kulturi, Hollywoodu i X-men filmovima.

Verified by MonsterInsights