recenzija zvjezdane staze originalna serija

Zvjezdane staze, slobodno možemo reći, su kulta serija koja je imala prilično kratak vijek trajanja. Naime, Originalna serija emitirala se od 1966. do 1969. godine na NBC-ju, a predvodilo ju je nekoliko danas dobro poznatih imena. Prije svega tu mislim na Williama Shatnera kao kapetana Jamesa Kirka te Leonarda Nimoya u ulozi najpoznatijeg Vulkanca, Spocka.

Naravno, neizostavni su bili i DeForest Kelley, James Doohan, George Takei te Nichelle Nichols koja je ranije željela napustiti seriju, ali ju je od toga odgovorio Martin Luther King Jr. No to je već priča za sebe…

Zvjezdane staze smještene su u 23. stoljeće i prate priču svemirskog broda Enterprise koji istražuje svemir i brani vrijednosti Ujedinjene Federacije Planeta. Odnosno, kako u samoj uvodnoj špici čujemo, njihova petogodišnja misija je istraživati čudne nove svjetove, tražiti nove oblike života i nove civilizacije te hrabro ići tamo gdje nijedan čovjek prije nije išao.

Prateći ih na njihovim misijama, doista smo mogli vidjeti sve od borbi na Enterpriseu do borbi na raznim planetima. Od civilizacija u ovom svemiru, do civilizacija u paralelnim svemirima. A ni putovanje kroz vrijeme nije im bilo strano, ali im se događalo slučajno.

Hrabro su išli, tamo gdje nitko prije nije išao

Zvjezdane staze bile su tek početak stvaranja jednog od najvećih filmsko-televizijskih svjetova koji traje još i danas. Stoga se logično zapitati, gdje originalna serija stoji u usporedbi s mnogim spin-offima? Pa, neću ih brojčano rangirati, ali mogu reći kako je Star Trek: TOS, odnosno, Zvjezdane staze: Originalnu seriju, još uvijek užitak gledati. Iako su današnji efekti svjetlosnim godinama ispred, gotovo je nemoguće ne uživati i ne cijeniti inovativnost Zvjezdanih staza. One su nam na male ekrane donijele ideju pokretnih vrata, mobilnih uređaja za komuniciranje, aplikacija kojima se upravlja glasom pa čak i umjetne inteligencije… One su snimane čak i prije prvih Ratova zvijezda koji se smatraju prekretnicom u specijalnim efektima.

Kada se malo dublje pogleda u radnju same serije, zanimljivo je vidjeti kako je ona replicirala određene osjećaje i događaje iz 1960-ih. Tako Ujedinjenu Federaciju Planeta možemo usporediti sa Ujedinjenim Narodima (čak su im i obilježja izrazito slična). O prvim Klingoncima se često govori kao o likovima inspiriranima SSSR-om. Čak se u seriji i pojavljuje epizoda u kojoj se događa “proxy rat” baš kao u vrijeme Hladnog rata. Tako, umjesto da direktno zarate Federacija i Klingonsko Carstvo, oni ratuju preko posrednika, preko drugih zaraćenih naroda. I to na način da pomažu različitim stranama u sukobu. Svakom poznavatelju povijesti ovo će zvučati vrlo poznato.

Eh… taj… William… Shatner

Iako je Zvjezdane staze užitak gledati, mora se priznati da one odišu starošću. Pritom mislim na koreografije borbe koje bi nekome tko prvi put to gleda mogle izgledati jako smiješno. No to je jedno od obilježja Zvjezdanih staza koje su one zadržale i nakon Originalne serije. U potpunosti su prihvatile nerealne stilove borbe koje sada već i volimo.

Ono što ipak nećete primijetiti u nekim novijim spin-offima je mijenjanje glumaca usred tih borbi. S druge strane, u Originalnoj seriji, vrlo često ćete vidjeti kako se pojedini glumci naglo transformiraju u sasvim novu osobu u trenutku kada trebaju pasti ili izvesti kakav salto. A u tome je vjerojatno prednjačio William Shatner koji je često mijenjan drugim glumcima u borbama.

Shatner je svakako i jedno od najvećih obilježja prvih Zvjezdanih staza. Ne samo njegov kapetan Kirk, već baš on kao osoba. Mnogo se pričalo o njegovom egu, ali i o njegovoj glumi. Teško je opisati njegov stil glume ako ga niste vidjeli. Zamislite visoko energičnu osobu koja vam krene nešto govoriti, ali u jednoj rečenici napravi otprilike tri pauze od nekoliko sekundi u kojima se ukoči i prestane pričati. E to je William Shatner, ali svejedno ga volimo.

No ništa od navedenog ne može pokvariti doživljaj gledanja Star Trek epizode. Čak ni to što ZNATE da svaki lik u “crvenoj košulji” koji se teleportira na novi planet, sa njega neće otići živ. Ako ne znate o čemu pričam, onda niste pogledali dovoljno epizoda Zvjezdanih staza. Zato počnite već danas sa Originalnom serijom.

Za još recenzija TV serija, klikni ovdje!