recenzija Zakon zbornice

Zakon zbornice – recenzija njemačkog kandidata za Oscara

Carla Nowak (Leonie Benesch), idealistički nastrojena učiteljica u njemačkoj osnovnoj školi, protagonistica je Zakona zbornice (Das Lehrerzimmer), dramskog filma redatelja İlkera Çataka. Radnja filma prati njezin trud i zalaganje u pronalasku i utvrđivanju školskog kradljivca novca. Naime, početak filma uvodi nas u situaciju gdje je određena svota novca ukradena iz zbornice. U početku jedan od učenika, Ali, osumnjičen je za krađu. Samo zato što je, na veoma neugodan način, profiliran zbog svojeg turskog porijekla. Te je bio primoran pokazati svoj novčanik pred grupom profesora. Carla, idealistički nastrojena, brani Alija i pokušava uvjeriti druge kako dječak nije kriv. To joj, na kraju, i uspijeva uz pomoć njegovih roditelja koji opravdavaju toliku sumu novaca u novčaniku.

Carla vjeruje da je cijeli postupak pokrenut iz rasističkih motiva koji proizlaze iz nerazumijevanja među profesorima. Također, u jednom trenutku primjećuje da jedna od njezinih kolegica krade iz zajedničke kasice za kavu. Time biva ponukana da sama preuzme odgovornost istražitelja u školi te pokuša otkriti tko je zapravo pravi lopov. Preciznije, njezina sumnja prestaje biti usmjerena na mogućnost da to čini isključivo jedan od učenika, već se širi na kolege.

Može li idealizam preživjeti?

recenzija Zakon zbornice

U tom trenutku film odlazi u spiralu događaja koji umanjuju poštovanje i kredibilitet Carline pozicije. Ne samo kao učiteljice, već kao i osobe. Njezin idealizam i požrtvovnost da zaista dođe do razrješenja misterije školskog lopova stavljaju je u nezahvalnu poziciju gdje gubi kontrolu nad učenicima i povjerenje te poštovanje među kolegama. Nadasve realističan pristup ulozi i poziciji profesora spram kolega i učenika je osvježenje u moru filmova istoga tipa. Filmova poput Društva mrtvih pjesnika (Dead Poets Society) u kojima profesor motivira i osvaja svoje studente vlastitim naivnim idealizmom te pristupačnošću. Ovdje je stvar obrnuta jer profesor gubi svoj kredibilitet upravo zbog njega, a samim time nam je više i stalo do likova i radnje.

Također, važno je naglasiti da je film sniman iz Carline perspektive, što znači da su njezina razmišljanja i viđenja stvari u fokusu tijekom cijelog filma. Tako, primjerice, pretpostavlja da je razlog za okrivljavanje Alija rasizam. S obzirom na to da je ona imigrantica iz Poljske, lako je zamisliti da suosjeća s Alijem i kontekstualizira to kao rasistički ispad ostalih kolega, što ne isključuje mogućnost da zaista to i jest bio.

Leonie Benesch uvjerljivo glumi Carlinog lika kada se počinju preispitivati sami temelji njezinih zaključaka. Te se osjećaj za pravdu i idealizam polako ruše. Gluma dolazi najviše do izražaja u njezinim nastojanjima da održi red i stabilnost između ostalih profesora, roditelja i učenika. A ponajviše unutar sebe same, što rezultira s brojnim dramski napetim scenama. Sama radnja filma, način na koji je film sniman, te glazba koja je u filmu prisutna stvaraju atmosferu dobrog trilera. Njezino nezadovoljstvo školskim sustavom i njezina borba za pravdu, uz gore navedene elemente, ostavlja nas ne samo s dobrom dramskom podlogom, već i određenom dozom neizvjesnosti kako će se cijela situacija razriješiti.