recenzija Zona interesa

Redatelj: Jonathan Glazer

Scenarij: Martin Amis (roman), Jonathan Glazer

Glumci: Christian Friedel, Sandra Huller, Johann Karthaus

The Zone of Interest je novi film Jonathana Glazera o Rudolfu Hossu, zapovjedniku logora Auschwitz. On i njegova obitelj žive normalnim životom, odmah pored zloglasnog logora gdje uređuju svoj dom kakav su oduvijek željeli imati. Film je nominiran za nagradu Oscar u pet kategorija. I to za najbolji film, najbolji strani film, najbolji redatelj, najbolji adaptirani scenarij i najbolji zvuk.

Horori II. svjetskog rata

recenzija zona interesa

Iako The Zone of Interest pripada žanru povijesne drame, radi se zapravo o hororu i to zasigurno najboljem horor filmu koji je izašao u kinima u 2023. godini. Glazer zna da je sva publika upoznata sa strašnim događajima koji su se svakodnevno događali u nacističkim koncentracijskim logorima. I zbog toga donosi odličnu odluku da nam u filmu ne prikazuje ni jednu scenu unutar logora kada se događaju mučenja, ubojstva i ostale strahote. Odmah u prvom dijelu filma gledamo toliko scena u kojima kamera prati likove koji hodaju pokraj zida unutar imanja obitelji Hoss iz kojih možemo zaključiti da ćemo kroz cijeli film ostati s te strane zida.

“Idila” života pored logora

Važno je napomenuti da se ovdje ne radi o ratnom akcijskom filmu. Naprotiv, radi se o filmu koji uzima dovoljno vremena da prenese razne emocije ljudi koji žive tako blizu najvećeg koncentracijskog logora za vrijeme Drugog svjetskog rata. Zanimljivo je gledati način na koji glavni likovi Rudolf Hoss (Christian Friedel) i njegova žena Hedwig (Sandra Huller) gledaju na život pored logora. Te kako logor utječe na emocije djece, posluge i najzanimljivije, na majku Hedwig Hoss koja u jednom trenutku filma dolazi u posjetu svojoj kćeri. Rudolf i Hedwig potpuno stoički provode obiteljski život i logor uopće ne utječe na njihove emocije. Njihova djeca osjećaju posljedice takvog života pa tako možemo vidjeti kako jedna od njihovih kćeri skoro svaku noć luta po kući i ne može spavati.

Jedna od najtežih scena je kada čujemo da se u logoru stražar sprema ubiti zarobljenika. To čuje mlađi sin i odlučuje se pogledati kroz prozor. Mi ništa ne vidimo osim malog dječaka koji se odluči pogledati kroz prozor i reakciju koju je izazvao taj događaj. Posluga koja radi u obiteljskoj kući je u potpunoj nervozi i strahu kroz cijeli film. Osim što moraju živjeti pored takvih užasa, moraju i trpjeti zlostavljanje od Hedwig koja svoj bijes zbog obiteljskih razmirica (nikada zbog događaja u logoru!) može iskaliti samo na njih.

Vriska i dim

recenzija zona interesa

Ono što će me najviše pratiti u životu i što ću najviše pamtiti je zvuk filma. Za mene je ovo apsolutni pobjednik najboljeg zvuka u filmu 2023. godine. Nekada je stvarno „manje“ zapravo „više“ jer pravog scorea, koji je odličan, skoro pa i nema. Pročitao sam da je Mica Levi napravila potpuni score, ali je Glazer ponovno donio odlučnu odluku da score smanji na minimum i da kroz cijeli film koristi u pozadini samo zvuk deranja, mučenja, ubojstava, paljenja itd.

Znate onaj osjećaj kada vas boli zub, ne jako, ali dovoljno da tu bol osjećate? Možete bilo što raditi, možete se zabavljati najviše na svijetu, ali uvijek osjećate u pozadini tupu bol koja vam ne da mira. Baš tako djeluje taj pozadinski zvuk na nas, publiku, kroz cijeli film. Mi gledamo prekrasno uređene vrtove, savršenu okućnicu, vesele članove obitelji…. No u pozadini čujemo sve strahote koje su se događale u logoru. Vriska i dim, to su dva najzastupljenija motiva ovog filma.

Mislim da ste mogli iz svega napisanog, zaključiti da izrazito cijenim što je Glazer uspio učiniti u ovom filmu. Za većinu ostalih hrabrih redateljskih odluka Vam ne želim ni reći. Želim da ih proživite po prvi puta gledajući film. Osim pojedinih scena za koje smatram da su pretjerano duge pa izazivaju problem u tečnosti radnje i nedorečenost nekih scena i likova, za mene sve ostalo funkcionira u filmu. Sigurno nije film koji bi preporučio svima, pogotovo ga ne bi preporučio onima koji ne vole „spore“ filmove. Ali za mene osobno, The Zone of Interest je obavezna filmska lektira za svakog filmofila.

Ocjena: 88/100

Za još filmskih recenzija klikni ovdje!

Magistar politologije. Zaljubljenik u filmove od kada sam prvi puta upoznao Donnieja Darka i Keysera Sozea. Obožavatelj psiholoških trilera i opusa Denisa Villeneuevea.