recenzija Dina: Drugi dio

Redatelj: Denis Villeneuve

Scenarij: Denis Villeneuve, John Spaiths, Frank Herbert (roman)

Glumci: Timothee Chamalet, Zendaya, Rebecca Ferguson, Javier Bardem, Josh Brolin, Austin Butler, Florence Pugh, Dave Bautista, Christopher Walken, Lea Seydoux, Stellan Skarsgard

Dina 2 je nastavak filma Dina (2021) u kojem pratimo Paula Atreidesa koji sklapanjem saveza s Fremenima želi osvetiti svoju obitelj od brutalnih Harkonnena. Film je trebao izaći na jesen 2023. godine, ali je zbog štrajka u Hollywoodu premijera filma pomaknuta na 01.03.2024. godine. Prvi dio filma Dune je već imao zvjezdanu glumačku postavu, a u drugom dijelu je glumački ansambl nadograđen. I to s Christopherom Walkenom (Car), Florence Pugh (princeza Irulan), Austinom Butlerom (Feyd-Rautha) i Leom Seydoux (Lady Margot Fenring).

Pročitao sam pet od šest knjiga Franka Herberta, a prvi dio Dine mi je bio najbolji film 2021. godine. Samim time mi je Dina 2 bio najiščekivaniji film ove godine.

„Bless the Maker and His water.“

Politika, moć, obitelj, ljubav, rat, spiritualnost, religija, vjera. To su samo neki od glavnih motiva i tema s kojima se bavi drugi dio prve knjige Dune. Denis Villeneuve je uspio napraviti ono što se već pedesetak godina smatralo nemogućim. Adaptirati knjigu Dune i to na način da je uspio izvrsno obraditi sve spomenute teme. A uz to ih i spojiti ih s nevjerojatno lijepim i epskim vizualnim scenama.

U jednom intervjuu sam pročitao da je Villeneuve rekao da ne smatra dijalog toliko bitnim za film. Nego da je za njega bitniji vizualni prikaz radnje, tzv. Visual storytelling. Kao i svakog fana odličnih scenarija, ta izjava me zabrinula. Ali, nakon pogledanog filma, mogu vidjeti što je pod tom izjavom mislio. Dina 2 je estetski jedan od najljepših filmova svih vremena. Ovo što je Villeneuve uspio napraviti što se tiče stvaranja svijeta (world-building) je nevjerojatno i nešto što nismo mogli vidjeti od trilogije Lord of the Rings i originalnih Star Wars filmova.

“You underestimate the power of faith.”

Budžet filma Dune 2 je 190 milijuna dolara. Budžet je to koji je usporediv s filmovima o superjunacima i ostalim blockbusterima (neki budžeti idu i do 300 milijuna dolara). Ipak Dune 2 donosi toliko vizualnih noviteta koliko nismo vidjeli od početka 2000-tih i faze prve velike upotrebe CGI-ja u filmovima. Dok je danas svaki moderni film pun raznovrsnih upotreba CGI-a što rezultira time da se stvara svijet koji nikada ne shvaćamo realnim, u Dini sve izgleda tako jednostavno i prirodno. Svaki puta kada se redatelj odlučio prikazati široki kadar ostao bih zapanjen svime što vidim ispred sebe. Na nekoliko scena sam osjetio trnce po cijelom tijelu što samo po sebi dovoljno govori o tome koliko sam zadovoljan radom Villeneuvea.

Ono što me također impresioniralo, a o čemu nisam vidio da se uopće piše, je odličan prikaz akcijskih scena. Villeneuve uspijeva jednako kvalitetno prikazati ogromne ratne sukobe, kao i jedan na jedan duele između likova. Denis Villeneuve ovim filmom još jednom potvrđuje status jednog od najboljih redatelja današnjice. Nakon ovog filma ima argumenata da ga se nazove jednim od najboljih redatelja sci-fi filmova svih vremena. Prije nego završim odlomak posvećen Villeneuveu želim reći da najviše poštujem njegovu odliku da apsolutno nikada ne radi film za „glupu“ publiku kojoj se mora sve što se događa u filmu detaljno objasniti više puta. On vjeruje svojoj publici da može bez takvih objašnjavanja, povezati različite uzroke i posljedice koje se pojavljuju kroz radnju filma. Zbog toga će uvijek imati moje poštovanje.

„A man’s flesh is his own; the water belongs to the tribe.“

Na početku filma upoznajemo kulturu Fremena, autohtonog naroda s Dine, s kojima Paul želi sklopiti savez za bitku protiv Harkonnena. Najbolji dio prve knjige mi je bila upravo kultura potpuno stranog naroda koja nas privlači zbog svoje mističnosti i religijskih koncepata. Primjer po kojemu možemo vidjeti da je Villeneuveu stvarno stalo do izvornog materijala je upravo njegov filmski prikaz fremenske kulture. Tu nas s toliko pozornosti i nježnosti provodi kroz sve detalje njihovih običaja. Javier Bardem (Stilgar) je izvrstan u ulozi preko koje nas Villeneuve uvodi u podzemni svijet sietcha, fremenskih gradova.

Timothee Chalamet (Paul Atreides) je apsolutno prvo glumačko ime ovog filma, uz svo poštovanje prema ostalim glumcima koji su, većinom svi, izvrsno odradili svoj posao. U nekoliko scena je pokazao glumački talent koji me iznenadio svojom dubinom, a za koju nisam znao da postoji kod njega. Apsolutna uloga života mladog Chalameta koji ima svijetlu Hollywoodsku budućnost ispred sebe. Jedna od rijetkih manjih zamjerki koje imam za Dune 2 je što se određene promjene kod Paula u drugom dijelu filma predstavljene u vrlo kratkom vremenskom roku i nisu dovoljno razrađene. Chalamet tada samo svojom glumačkom izvedbom uspijeva nadoknaditi taj propust scenarija.

Od Zendaye nisam očekivao puno što se tiče glume, ali mora se reći da je i više nego solidno utjelovila Chani u filmu. Ni u jednom trenutku nisam osjećao da je veza između nje i Paula „umjetna“ ili na silu napravljena. Rebecca Ferguson (Jessica) je i dalje maestralna u svojoj ulozi (časne) majke, kao i Josh Brolin u ulozi Gurneya Hallecka. Car (Cristopher Walken) je u najmanje scena u filmu i on mi je bio glumački najslabije ime ovog filma. Treba reći da se lik Cara u knjizi isto koristi više kao simbol i da zbog toga Cristopher Walken do samog kraja zapravo nema što raditi. Ipak, Cristopher Walken je glumio Cristophera Walkena i nije baš nikakvu svoju vrijednost dao liku Cara. Florence Pugh (Princess Irulan) je također kratko u filmu, ali je bila odlična. Nju ćemo gledati više u trećem nastavku Dune: Messiah.

„I will love you as long as I breathe.“

Toliko toga nisam spomenuo poput ponovno odlične glazba Hansa Zimmera ili Austina Butlera u krvoločnoj izvedbi Paulovog suparnika, Feyda-Rauthe. Ili nikad viđenog načina prikaza crno-bijele tehnike snimanja u filmu. Napisao bih desetak stranica teksta kada bi obuhvatio sve što želim napisati, ali mislim da se može zaključiti da me Dina: drugi dio potpuno oduševio. Postoji barem tri ili četiri scene koje ću pamtiti zauvijek. Radi se o filmu koji će od sada biti na svim top listama najboljih filmova znanstvene fantastike. Ali i najboljih nastavaka, a možda i filmova općenito. Za mene je Dina 2 najbolji film koji sam pogledao u kinu. I najbolji sci-fi film koji sam pogledao do sada. Ovo je Empire strikes back ili Dark Knight ili bilo koji drugi najbolji nastavak neke franšize.

Dune 2 nije savršena kopija knjige. Villeneuve je učinio promjene, najviše na kraju filma, ali baš svaka promjena ima smisla i razumijem ju. Moguće je da će određene preinake u priči izazvati nezadovoljstvo ljudima koji su najlojalniji Herbertovim knjigama. Kod mene to nije slučaj.

Villeneuve je za Dune: Messiah rekao da će ga snimiti tek kada bude potpuno zadovoljan sa scenarijom što izrazito poštujem. Rado ću pričekati četiri ili pet godina za film s kojim on želi završiti trilogiju. Trilogija koja će po svemu sudeći postaviti nove granice kvalitete filmova znanstvene fantastike.

Dune 2 je film koji nas podsjeća zašto volimo filmove. To je film kojeg ću „voljeti dok god dišem“.

Ocjena: 98/100

Za još filmskih recenzija klikni ovdje!